Czy e-Pack zmieni e-commerce? Innowacja gotowa do wprowadzenia na rynek
Pozbawiona papierowych etykiet, wielokrotnego użytku i z dostępem do szczegółowych danych – taka jest inteligentna paczka, która ma zrewolucjonizować e-commerce. Naukowcy z trzech instytutów Łukasiewicza opracowali już prototyp rozwiązania i na tym etapie są w stanie zaoferować innowację inwestorom. Inteligentna paczka jest odpowiedzią na rosnący sektor e-commerce, wzrost cen papieru i potrzebę wprowadzania ekologicznych rozwiązań.
Optymalizacja procesów e-commerce jest dziś jednym z największych wyzwań dla operatorów logistycznych. Wybuch pandemii rozpoczął proces dynamicznych zmian w handlu stacjonarnym i elektronicznym, co spowodowało konieczność zmian w procesach logistycznych, szczególnie w przypadku redukcji kosztów operacyjnych. Z kolei producenci opakowań papierowych i tekturowych odczuwają obecnie wzrost ceny papieru, na co wpływ ma m.in. spadek importu celulozy z Rosji.
–E-commerce już od dłuższego czasu poszukuje rozwiązań, które ograniczą koszty dostaw dzięki zastosowaniu opakowań wielokrotnego użytku oraz będą przyjazne dla środowiska, między innymi poprzez zmniejszenie śladu węglowego – wyjaśnia dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego dr hab. Arkadiusz Kawa.
To właśnie poznański Instytut jest liderem projektu e-Pack, który realizuje we współpracy z Łukasiewicz – Instytutem Mikroelektroniki i Fotoniki i Łukasiewicz – Łódzkim Instytutem Technologicznym.
W ramach projektu e-Pack został stworzony prototyp inteligentnego opakowania i wrzutni na jego zwrot oraz zaplecze technologiczne w postaci aplikacji wspomagających odpowiadających za proces obsługi przesyłek. Innowacyjne opakowanie wielokrotnego użytku pozwoli również na dostęp do szczegółowych danych o przesyłce, wyeliminuje etykiety papierowe i pozwoli na analizę danych dotyczących, np. poziomu wstrząsów lub upadków przesyłki. Rozwiązanie dedykowane jest przede wszystkim firmom z e-commerce, które prowadzą sprzedaż wieloma kanałami.
Inspiracją do stworzenia zunifikowanego opakowania wielokrotnego użytku były rozwiązania zaczerpnięte z koncepcji Fizycznego Internetu, które wspierają procesy logistyczne pomiędzy firmami a klientami indywidualnymi bez względu na własność zasobów. Rozwiązane ma pomóc w identyfikacji przesyłek w łańcuchu logistycznym i ograniczyć błędy w odczycie etykiet.
– Inteligentna paczka pozwoli sprzedawcom, nabywcom oraz operatorom logistycznym na obniżenie kosztów dostawy, lepszą ochronę towarów, możliwość gromadzenia i analizy dodatkowych informacji o przebiegu procesu dostawy i zwrotu. Pozwoli również na bardziej efektywne przygotowanie przesyłki – wyjaśnia Tomasz Markowski, Kierownik Laboratorium Technologii Identyfikacyjnych w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym. – To wszystko w zgodzie z ochroną środowiska naturalnego, które ze względu na skalę handlu internetowego cierpi z powodu zużycia olbrzymiej ilości materiałów opakowaniowych – dodaje Markowski.
Prace nad projektem rozpoczęły się w 2020 roku i docelowo mają zakończyć się w 2023 roku. Budżet projektu to 5,2 mln zł, a całość jest finansowania ze środków Sieci Badawczej Łukasiewicz.